Vzdávám čest svému Otci

6. dubna 2025

"Vzdávám čest svému Otci" - Jan 8, 46-59

kázání Kateřiny Roskovcové

5. neděle postní - 6. dubna 2025

Introit: Dopomoz mi, Bože, k právu, ujmi se mého sporu, dej mi vyváznout před bezbožným pronárodem. Tys přece moje záštita.

(Ž 43,1n)

Písně: 628; (děti 693); 162; 514,13.6; 425

Čtení: Mi 6,1-8

Základ kázání: J 8, 46-59

Milí bratři a sestry,

podivný rozhovor, že? Ano, řekli bychom, až zmatený, těžko se v něm vyznáme, těžko odhadneme hned na první pohled, o co tam jde. A přihlédneme-li blíže, dokonce se zdá, že ten zmatek působí Ježíš! Neodpovídá přímo na otázky svých protivníků, takže docela i chápeme jejich rostoucí podrážděnost. A ovšem i Ježíšova slova jsou stále ostřejší. A s postupem té hádky se to vzájemné nedorozumění jen zvětšuje, jako by se rozšiřovala propast mezi oběma stranami, takže nakonec ta slovní potyčka málem přejde v popravu! To vyústění, i Ježíšova slova v rozhovoru, nás upozorňuje, že tu od začátku jde o hodně. Že jde o život a o smrt.

A když my ta slova dnes slyšíme, tak to znamená, že jde o nás, o náš život a o naši smrt. Nám se tu Ježíš staví do cesty a na nás svým slovem dotírá! Nemůžeme se postavit na místo nějaké třetí strany, která třeba dychtivě naslouchá, ale právě jen tomu sporu naslouchá. Obávám se, že v tomto sporu není neutrální půda, z níž bychom mohli Ježíše jen sledovat. Musíme se postavit na jednu stranu. Porozumění souvisí s rozhodnutím.

 

A přitom, není možné ve víře jít cestou přesvědčování. Víra logicky vzato není přesvědčení, že v Ježíši k nám přišel Bůh sám. Po přečtení oddílu z evangelia vidíme, že dokonce ani Ježíš sám nebyl sto argumentačně přesvědčit ty, kteří jej dosud jako Boha nepoznali, o tom, že on Bůh je.

O co tu jde? Pojďme od začátku:

Ježíš má být usvědčen jako hříšník a lhář. Ano, on je na té lavici obžalovaných a je souzen svým lidem, těmi k nimž byl jako zachránce poslán. Naprosté nedorozumění: Lidé v kostele kupí argumenty proti Bohu. Tento, kterého jsi nám poslal nám nestačí. Nelíbí se nám. Co se vlastně nelíbí? Nelíbí se jim, jakého Boha jim Ježíš ukazuje. De facto, nelíbí se jim, jaký Bůh skutečně je. Lidé si raději nechají své představy o Bohu, o náboženství i o sobě. Nutí svého Boha, aby jim potvrzoval, jak jsou dobří, jak dělají správně. Nutí jej, aby jim dával záruky toho typu, že jako Abrahamovi potomci již mají vystaráno, již mají pravdu v kapse. A tohle Ježíš nesplňuje. Proto na něho útočí: Rouháš se! Jsi Samařan – tedy kacíř! Jsi posedlý – ve spolku s ďáblem! Co ze sebe děláš?

 

Divíme se tomu? Neznáme ze své zkušenosti takový odpor vůči Ježíši? Nepříčilo se nám někdy v kostele slyšet o tom, jak Ježíš zahrnoval milosrdenstvím darebáky? Jak stoloval s asociály? Jak kritizoval představitele církve? Nechtěli bychom se o to někdy pohádat, že Bůh se nám představuje takový, jako je Ježíš? Netrváme na tom, že náš Bůh je přece jen jiný? Jaký? Především spravedlivý podle naší spravedlnosti. Vedle toho všemohoucí, aby zasahoval i tam, kde je podle zákonitostí nemožné něco změnit. A pak také milující a schvalující především mě a životní styl, jaký vedu já. Ale tohle nám Ježíš nabourává. Nabourával to i tehdejším svým současníkům a bude to nabourávat všem lidským generacím. Proč?

 

Protože Bůh je opravdu jiný a není samozřejmé, že si s ním rozumíme. Nemáme to nějak přirozeně v sobě. To by byl omyl. Nás vede láska k sobě, ne k Bohu. Naše myšlení i řeč jsou lidské, to znamená poznamenané hříchem, vzpourou proti Bohu. A Bohu samotnému na tom záleží, abychom opustili ty své představy a přijali jej takového jaký je. Kdo je z Boha, slyší Boží řeč, říká Ježíš. Jen tak nám může být pomoženo. Amen, amen, pravím vám, kdo zachovává mé slovo, nezemře navěky. Nabízí nám pomoc, jak z toho ven. Ale nemůže to být jinak, než že nás nejdřív zneklidní, vyruší. Ruší naše staré náboženství, které si zakládalo na falešných pravdách. Ruší nás v zaběhaném myšlení. Jeho slovo však je pravda a je v něm život.

 

Ti, kdo to slyšeli, však nepochopili. Mysleli, že Ježíš hledá svou slávu. Že po nich chce, aby ho uznali za významnějšího než byl praotec Abraham. Jak by mohl Abraham znát Ježíše? Vždyť Ježíši ještě není ani padesát, tak co nás bude poučovat? Jak on může slibovat nesmrtelnost, když i takoví velikáni jako byl Abraham a proroci, zemřeli? (v.53) Ale Ježíš nemluví o nesmrtelnosti. On říká, že zachovávání jeho slova má v sobě život, že přemáhá smrt. – Smrt tu je a přichází na nás, stejně jako přišla na Abrahama, ale nyní je tu někdo, kdo ji přemáhá a nedovoluje jí panovat navěky. Abraham se zaradoval, když poznal, jaký je Bůh. Že v jeho slovu je život. I tam, kde po lidsku vládne již jen smrt a tma, Bůh dává život a světlo. A tím je jeho syn Ježíš. On má v sobě život a světlo. Proto každý, kdo v něm Boha pozná, musí se radovat, že se toho dne dočkal. V něm se setkáváme s Bohem, který nás ve smrti nechce nechat. On jediný, který se smrti vyhnout mohl, nám z ní může pomoci. Protože on se jí nevyhnul, ale vzal ji na sebe. Jeho jediného nebylo možno usvědčit z hříchu – a přece, on jediný hřích na sebe vzal. Byl to však hřích tohoto světa. Byly to naše hříchy, za které visel na kříži. A tam také nechal Otce, aby se ukázala jeho sláva. Jen Bohu chtěl vzdát čest a vzdal mu ji, když nechal cele na Bohu, co se stane dál.

 

O tom se však nemůžeme přesvědčit ve sporu. O to se nelze hádat. To jde jen přijmout na tom místě, kde se to naplnilo, kde Ježíš svému Otci vzdal čest a tak byl sám oslaven. Na kříži. Tam se to stalo. Tam se ukázalo, že není nejdůležitější, že Bůh je spravedlivý a všemohoucí. Ale že je milosrdný a odpouštějící. Z toho se zaradují všichni, kdo přijmou Boha, který šel kvůli nám na kříž. Kdo přijímají Boha, který se snižuje, pokořuje, a jehož sláva je ve věrnosti těm, které si zamiloval. Jsem, který jsem – tak jej poznal v jeho jedinečnosti Abraham, Mojžíš, Jákob-Izrael. Já jsem – říká o sobě Ježíš, dříve než se Abraham narodil, já jsem. (v. 58)

 

Blížíme se k Velikonocům, svátkům kříže a vzkříšení Kristova. Po této události teprve mnozí plně pochopili, kým Ježíš je. V prvních staletích víra v něho hledala slova. Křesťané usilovali o to vyjádřit, kým pro ně Ježíš je, aby nedocházelo k omylu, že byl snad jen duchovním principem, filosofickým pojmem, nebo zakladatelem mravného a spravedlivého způsobu života, který je hodno následovat. Vyjádřili to ve vyznání víry, které vzniklo počátkem 4. století v době velkých zápasů o to, zda Kristus byl skutečným Bohem, z podstaty Otcovy. Nazývá se podle místa církevního koncilu: Nikajské (Nicejsko-cařihradské vyznání, r. 325). V něm vyznávají křesťané mnoha církví dodnes (letos je to právě 1700 let): Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista, jednorozeného Božího Syna, který se zrodil z Otce přede všemi věky. Bůh z Boha, světlo ze světla, pravý Bůh z pravého Boha, zrozený nestvořený, jedné podstaty s Otcem … atd. I naše Českobratrská církev evangelická se k tomuto vyznání hlásí. Stojí na něm reformační učení. Dnes si však máme připustit, že i takové skvělé vyznání by mohlo zůstat jen na rovině slov a argumentace, kdybychom jím někoho chtěli přesvědčit o víře v Ježíše, pravého Boha.

Při té hádce v chrámě Ježíš své současníky, své bratry, nepřesvědčil. A i když tehdy kamenování unikl, nakonec jej stejně popravili. Na tom se potvrdilo, že cesta záchrany nevede skrze spory a argumentace. Poznali jsme tu cestu, kterou zvolil Bůh – nemusí nám však být hned příjemná. Není podle našich způsobů. Vede přes Golgotu, přes utrpení – ale pak dál, k prázdnému hrobu a k velikonoční radosti ze Vzkříšeného. Proto Ježíš je oprávněn vyhlásit: Kdo zachovává mé slovo, nezemře navěky. Amen.

 

Modlitba: Svěřme svá srdce, mysli i těla Pánu, ať jeho Slovo koná, co už započalo: Věčný Bože, v tobě je od počátku zakotvena Kristova láska. Chválíme tě a oslavujeme, že dosáhla až k nám a vyvedla nás z temnot hříchu a smrti. Amen

 

 

 

Sborový účet: 203157120/0600

  • VS 613 - na potřeby sboru
  • VS 009 - salár
  • VS 019 - práce s dětmi ve sboru
  • VS 065 - opravy kostela v Hořátvi
  • VS 005 - Jeronýmova jednota
  • VS 029 - rekonstrukce sborové fary

Chramova_sbirka_na_potreby_sboru_bez_castky_VS613Dary lze také složit ve farní kanceláři v hotovosti.
Potřebujete doklad pro daňové účely? Kontaktujte nymburk@evangnet.cz.

„Každý ať dává podle toho, jak se ve svém srdci předem rozhodl, ne s nechutí ani z donucení; vždyť‚ radostného dárce miluje Bůh.“ (2 Kor 9,7)