Vysvoboď od zlého!

5. ledna 2025

Vysvoboď od zlého! Matouš 6, 13

2. neděle po Vánocích, 5. ledna 2025

Kateřina Roskovcová

Introit: Ježíš Kristus je tentýž včera i dnes i na věky. (Žd 13,8)

Písně: 502; (Nbk děti 714); 322; 339; VP-759; 717

Čtení: Gn 2,1517; 3,113

Milí bratři a sestry,

základem tohoto novoročního kázání bude poslední prosba z modlitby Páně. V evangeliu podle Matouše, v 6. kapitole, 13. verši čteme tato Ježíšova slova: „A nevydej nás v pokušení, ale vysvoboď nás od zlého.“

 

Vědomě spojíme tuto 6. a 7. prosbu dohromady. Souvisí spolu tématem: záchrany od zla a zmaru.

O tu šestou prosbu „neuveď nás v pokušení“ obvykle zakopneme, zaváháme, jestli je v modlitbě skutečně správně formulovaná, přeložená do češtiny, jestli tam opravdu patří v této podobě. Copak by nás Pán Bůh někdy pokoušel? Že jsme mnohokrát byli ve velkém pokušení, že na nás pokušení často doléhá to víme všichni. Že mu mnohokrát podléháme, to známe také. Ale je tím, kdo nás pokouší, sám Bůh? Pokušení bohatstvím, pohodlím, slávou, mocí to jsou pokušení, do nichž nás uvádí Bůh? A když podlehneme, můžeme to svalovat na něj?

Ne. Co se o tom dočteme v Písmu? Výslovně o tom píše například apoštol Jakub: „Kdo prochází zkouškou, ať neříká, že ho pokouší Pán. Bůh nemůže být k pokoušen ke zlému a sám také nikoho nepokouší. Každý, kdo je v pokušení, je sváděn a váben svou vlastní žádostivostí.“ (Jak 1,13n) Z Boží strany jde tedy o zkoušku, která nás nemá zničit, ale pročistit a protříbit víru. Aby se ukázalo, na čem a zač stojíme. Aby víra byla očištěna od nánosu pověr. Tak Bůh zkouší i utrpením a ztrátami, aby nás naučil trpělivosti a pokoře. Bez takových zkoušek by víra zpohodlněla a zeslábla ztratila by sílu. A přitom zkoušky, kterými procházíme se vyznačují tím, že nejsou nad naše možnosti.

Prosíme tedy v této prosbě, aby nás Pán Bůh uchránil takovýchto zkoušek? Aby nás nechal žít a věřit v klidu? Ne, o to tu nejde. To bychom byli totiž vlastně ochuzeni, přestali bychom růst a naše víra by nezrála a nebyla nám oporou a ani druhým k užitku. Oč tedy prosíme, když říkáme: „Nevydej (neuveď) nás v pokušení“? Napoví nám pokračování:

 

Ale vysvoboď nás od zlého.“ Prosíme o vysvobození z moci Zlého. Ne o to, aby se nám dařilo jen dobře a nic zlého se nás nedotklo, ale abychom nepodlehli pokušení, za nímž stojí ten Zlý. Abychom byli vytrženi z jeho moci, protože víme, že na nás ten svůdce a žalobce číhá. Vzpomeňte na hada v zahradě. Jak příhodné přirovnání! Číhá na nás a objevuje se, jakmile je příležitost pomluvit a zpochybnit Pána zahrady. Lže o Bohu. Překrucuje jeho slova. „Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?“ Je to nebezpečné pokušení dodnes: Jakoby Bůh byl zákeřný, tvrdý a nelítostný, který nic nedovolí, nedopřeje. Sloužit mu je jen břemenem a bičem. Kolika lidem stojí v cestě právě tato domnělá přísnost a hněv Boží. Svůdce pokouší tím, že překrucuje, rozsévá hrůzu z Boha a provokuje ke vzpouře. Člověk chce setřást takové břemeno a jho, které ho tíží. Je to nebezpečné pokušení, nakonec vedoucí k zoufalství. K útěku a skrývání před naším Stvořitelem; jak to rovněž je skvěle vyjádřeno v té básni o prvním hříchu člověka. Tak na tom je člověk. Každý.

 

Tato prosba nám dává příležitost k vysvětlení, že zlo není osud, abychom na ně mohli všecko svést. Je to i naše vina, protože jsme se pro ně rozhodli a zlo činili. Ale není to jen naše vina, není jen v nás. Je to nadosobní moc přítomná ve světě. Jiným než básnickým jazykem řečeno, jsou to i mechanismy, které nás svírají, manipulují a přesahují. Pán Ježíš nás tedy učí, abychom prosili o to, že prohlédneme svody Zlého, nenecháme se zlákat a obstojíme. Sami však se zlu vzpíráme marně. Neužívá totiž jen způsob zastrašování přísným Bohem.

 

Stejně nebezpečné je i pokoušení lacinou milostí. „Nikoli, nepropadnete smrti.“ Zkouší to ten Zlý v zahradě jinak. „Pán Bůh je dobrák, všechno ví předem a má s námi soucit. Nakonec všechno odpustí a ještě na tom získáte.“ Proto není třeba se znepokojovat jeho Slovem, brát vážně jeho přikázání. On své hrozby ani nemíní vážně. Vždyť v Písmu čtete, že je „milostivý, lítostivý a dobrotivý.“ (Ex 33,6) Takové svádění vede k nevázanosti a lhostejnosti. A v tom je další pokušitelova lest, že člověk začne přeceňovat vlastní schopnosti a možnosti. „Budete jako bohové!“, našeptává muži a ženě falešné sliby. My sice už víme, že jsou falešné. Vždyť kolikrát už si člověk a lidstvo natlouklo, když své možnosti přecenilo. Kolik toto lidské velikášství a přecenění vlastní důležitosti již stálo krve a zbytečně zničených zemí! Ale pořád, jako bychom se nepoučili.

Na druhé straně, a v tom je pokušení zákeřné, ono ochutnání ovoce pýchy a velikášství, jež narazilo na vlastní hranice a vedlo k pádu a hanbě, může vést i k opačnému postoji. Ke komplexu méněcennosti. Bůh je mocný a člověk bezmocný, předem ztracený. Z domýšlivosti „budu jako Bůh“ vede rovnou k pádu „jsem méně než člověk.“ Nic nezmohu. A nemá smysl Bohu naslouchat, když stejně neobstojím. Nemá smysl se ve světě o něco dobrého snažit. I zde prosme, aby nás Bůh do takového pokušení nevydal. Rezignace na Boží milost je hříšná, k smrti vedoucí. Proto nebezpečná. Úplně stejně jako zahrávání si a podceňování pokušení. Mnohokrát člověk podlehne jen proto, že si s pokušením zahrával, vyhledával je pro jakýsi adrenalin a včas před ním neutekl. Pak bylo pozdě.

 

Viděli jsme, jak různorodé může pokušení být. A mohlo by se zdát, že není východiska. Je na místě vrátit se na začátek. K této modlitbě nás přece vede a učí náš Mistr a Pán, Ježíš Kristus. Má smysl se takto modlit a prosit. Proto také tato poslední prosba: „A nevydej nás v pokušení, ale zbav nás od zlého“ je prosbou o příchod království Božího. Království, kde nemá místo zlo ani ten Zlý. V němž není svod a pokušení, protože tam není Svůdce a Pokušitel (srov. Zj 22,2n.14). Prosba o konečné vítězství nad zlem. Zároveň je to i vyznání vlastní slabosti, bezmocnosti a bezradnosti člověka. Tedy prosba o pomoc.

 

Bůh nikdy a nijak nezneužije naši slabost. A nenechává nás bez odpovědi. Slibuje, že jeho království přijde, zvítězí a Zlého porazí. Vlastně už je rozhodnuto. Kristus zvítězil a pokušení odolal. Ten Zlý nemá naději na vítězství. Kristus mu zasadil poslední smrtelnou ránu. A v tom je pomoc pro nás: Kristus nad pokušením zvítězil! Božím slovem odrážel svody, nástrahy a lákání. Ukázal, že pokušení není osudové, že není neodolatelné a neporazitelné. Kristův příklad je nepřemožitelnou zbraní. „Protože sám prošel zkouškou utrpení, může pomoct těm, na které přicházejí zkoušky.“ (Žd 2,18; 4,15)

 

Jsme tedy povzbuzeni k pravdivosti vůči sobě. Nic si o vlastní nezávislosti na zlu nenamlouvat. Jsme povzbuzeni prosit, aby nás Bůh zkouškou provedl a nenechal ji přerůst v takové pokušení, v němž bychom podlehli zlému. A do třetice, Bůh v Kristu nás pozvedne, i kdybychom padli. Protože on je Vítězem a Králem ve svém království, které ten Zlý nepřemohl a do něhož nemá přístup. Má smysl modlit se: „A nevydej nás v pokušení, ale vysvoboď nás od zlého.“ Amen.

 

Modlitba s vyznáním vin

Pane Ježíši Kriste, přemožiteli všeho zlého, ďábla i smrti, v tobě je naše naděje! Vyznáváme před tebou i před bratry a sestrami:

Jsem slabý člověk a nejednou jsem pokušení zlého nevydržela, a tím jsem popřela víru v tebe a ublížila bližnímu. To vyznávám a prosím o odpuštění. Kdo se chcete připojit, povězte: Vyznávám a prosím o odpuštění

Věřím, že mým jediným Spasitelem jsi ty, Kriste, a také kvůli mně jsi šel na kříž a trpěl za moje viny. Kdo také tak věříte, povězte to slovem: Tak věřím.

 

Pomodleme se společně tuto modlitbu, které nás Pán Ježíš naučil: Otče náš, …

 

Přijměte do svých srdcí slovo milosti:

Hospodin je slitovný a milostivý, shovívavý, nejvýš milosrdný; nenakládá s námi podle našich hříchů, neodplácí nám dle našich nepravostí.  Jako se nad syny slitovává otec, slitovává se Hospodin nad těmi, kdo se ho bojí. (Ž 103, 8.10.13)

 

Píseň: 339 Věříme srdečně v jediného Boha

 

Sborový účet: 203157120/0600

  • VS 613 - na potřeby sboru
  • VS 009 - salár
  • VS 019 - práce s dětmi ve sboru
  • VS 065 - opravy kostela v Hořátvi
  • VS 005 - Jeronýmova jednota
  • VS 029 - rekonstrukce sborové fary

Chramova_sbirka_na_potreby_sboru_bez_castky_VS613Dary lze také složit ve farní kanceláři v hotovosti.
Potřebujete doklad pro daňové účely? Kontaktujte nymburk@evangnet.cz.

„Každý ať dává podle toho, jak se ve svém srdci předem rozhodl, ne s nechutí ani z donucení; vždyť‚ radostného dárce miluje Bůh.“ (2 Kor 9,7)